«Μαθητής»… γίνεσαι, δεν γεννιέσαι

«Μαθητής»… γίνεσαι, δεν γεννιέσαι

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν λανθασμένα ότι η ικανότητα μάθησης είναι θέμα νοημοσύνης. Γι’ αυτούς, η μάθηση είναι ένα αμετάβλητο γνώρισμα όπως το χρώμα των ματιών. Θεωρούν, δηλαδή, ότι κάποιοι άνθρωποι γεννιούνται με μεγαλύτερη ικανότητα μάθησης κι έτσι δεν μπαίνουν στον κόπο να σκεφτούν ποια στρατηγική μάθησης να ακολουθήσουν, πιστεύοντας ότι είναι άδικος κόπος να προσπαθήσουν περισσότερο.

Κι όμως, σύμφωνα με έρευνες, οι μαθητές γίνονται, δεν γεννιούνται. Μέσω της πρακτικής εξάσκησης και των ειδικών στρατηγικών για τη βελτίωση της ικανότητάς μας να μαθαίνουμε, μπορούμε όλοι να αναπτύξουμε αυτή την ικανότητα γρηγορότερα και αποτελεσματικότερα. Εν ολίγοις, όλοι μπορούμε να βελτιωθούμε.

Ας δούμε τρεις πρακτικούς τρόπους για να «χτίσουμε» τις μαθησιακές μας δεξιότητες.

Οργανώστε τους στόχους σας

Η αποτελεσματική μάθηση συχνά συνοψίζεται ως ένα είδος διαχείρισης έργου. Προκειμένου να αποκτήσουμε τεχνογνωσία πάνω σε ένα αντικείμενο, πρέπει πρώτα να θέσουμε εφικτούς στόχους σχετικά με το τι θέλουμε να μάθουμε. Κατόπιν πρέπει να αναπτύξουμε στρατηγικές που θα μας βοηθήσουν να επιτύχουμε αυτούς τους στόχους.

Μια στοχευμένη προσέγγιση στη μάθηση μας βοηθά να αντιμετωπίσουμε όλα τα αρνητικά συναισθήματα που μας γεννούν οι δυσκολίες: «Είμαι αρκετά καλός; Θα τα καταφέρω; Κι αν κάνω λάθος;». Σύμφωνα με τον ψυχολόγο του Stanford Albert Bandura, αυτά τα αρνητικά συναισθήματα μπορούν να μας απομακρύνουν από την ικανότητά μας να μάθουμε κάτι καινούργιο. Επίσης, είμαστε πιο αφοσιωμένοι, εάν αναπτύξουμε ένα σχέδιο με σαφείς στόχους. Οι μελέτες δείχνουν ότι οι άνθρωποι με σαφείς στόχους ξεπερνούν τους ανθρώπους με ασαφείς φιλοδοξίες. Όταν βάζουμε στόχους, μπορούμε να διαχειριστούμε τα συναισθήματά μας πιο εύκολα και να επιτύχουμε πρόοδο στη μάθηση.

Γνωρίστε τι γνωρίζετε

Ο όρος μεταγνώση χρησιμοποιείται για να περιγράψει τη γνώση μας για τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε, θυμόμαστε, σκεφτόμαστε και ενεργούμε, με άλλα λόγια, τι γνωρίζουμε για το τι γνωρίζουμε. Η μεταγνώση είναι ζωτικής σημασίας για το ταλέντο της μάθησης. Οι ψυχολόγοι ορίζουν τη μεταγνώση ως «σκέψη για τη σκέψη» και, σε γενικές γραμμές, η μεταγνώση είναι ένας έλεγχος για το πώς ξέρουμε τι γνωρίζουμε. Δηλαδή να κάνουμε στον εαυτό μας ερωτήσεις όπως: Κατάλαβα πραγματικά αυτό το θέμα; Μπορώ να το εξηγήσω σε κάποιον φίλο μου; Ποιοι είναι οι στόχοι μου; Χρειάζομαι περισσότερες θεωρητικές γνώσεις ή περισσότερη πρακτική εξάσκηση; Το «κλειδί» όμως είναι να είμαστε σε θέση να απαντήσουμε σε αυτές τις ερωτήσεις. Να ωθήσουμε τον εαυτό μας να σκεφτεί πραγματικά τις… σκέψεις του.

Σκεφτείτε τη μάθησή σας

Υπάρχει μια αντίφαση στη μάθηση. Αποδεικνύεται ότι πρέπει να απομακρυνθούμε λίγο από αυτό που μαθαίνουμε, για να κατανοήσουμε ότι το έχουμε μάθει. Για παράδειγμα, όταν βγούμε από ένα πρόβλημα, συχνά μαθαίνουμε περισσότερα για το πρόβλημα. Σκεφτείτε μια συζήτηση που είχατε με έναν συνάδελφο και θα δείτε ότι συχνά τα καλύτερα επιχειρήματα σας έρχονται καθώς αργότερα είστε στον δρόμο για το σπίτι. Διαβάζετε ένα εγχειρίδιο, και ένα μεγάλο μέρος της κατανόησής του μπορεί να έρθει αφού κλείσετε τις σελίδες του. Με λίγα λόγια, η μάθηση ωφελείται από τον προβληματισμό. Κι αυτός ο προβληματισμός απαιτεί ηρεμία. Ο ύπνος είναι ένα συναρπαστικό παράδειγμα αυτής της ιδέας. Μια πρόσφατη μελέτη δείχνει ότι ένας καλός ύπνος μπορεί να μειώσει τον χρόνο πρακτικής εξάσκησης κατά 50%. Αυτό εξηγεί επίσης γιατί δυσκολευόμαστε τόσο να μάθουμε, όταν είμαστε αγχωμένοι ή θυμωμένοι. Για να αποκτήσουμε γνώσεις, χρειαζόμαστε πνευματική και ψυχική ηρεμία.

Της Μίας Κόλλια

Πηγή: https://blog.kariera.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CF%80%CF%84%CF%85%CE%BE%CE%B7-%CE%B5%CE%BA%CF%80%CE%B1%CE%AF%CE%B4%CE%B5%CF%85%CF%83%CE%B7/mathitis-ginesai-den-genniesai/?utm_campaign=newsletterb2cjune&utm_medium=article&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=B2C_NL_June_2018

Share